رفتن به مطلب اصلی
Version: v6.4.0 مرکز‌تماس

تماس دوطرفه

توصیه

پیشنهاد می‌شود قبل از مطالعه این مطلب،ابتدا اینجا را بررسی فرمایید.

۱: ایجاد تماس دوطرفه بین دو داخلی 570 و 553#

نمونه فراخوانی

<?php
$curl = curl_init();
curl_setopt_array($curl, array(  CURLOPT_URL => 'http://192.168.51.20//api/v3/call/originate/act',  CURLOPT_RETURNTRANSFER => true,  CURLOPT_ENCODING => '',  CURLOPT_MAXREDIRS => 10,  CURLOPT_TIMEOUT => 0,  CURLOPT_FOLLOWLOCATION => true,  CURLOPT_HTTP_VERSION => CURL_HTTP_VERSION_1_1,  CURLOPT_CUSTOMREQUEST => 'PUT',  CURLOPT_POSTFIELDS =>'{    "caller":"570",    "callee":"553",    "context":"main_routing",    "caller_id":"masking",    "timeout":"30"}',  CURLOPT_HTTPHEADER => array(    'X-APIKEY: 9UV0BWKRL83PYIH9Gv1fI85d41lO4S932EeX3wHC47sHjMJOMG',    'Authorization: Basic c2FkcjpTYWRyQDEyMw==',    'Content-Type: application/json'  ),));
$response = curl_exec($curl);
curl_close($curl);echo $response;

خروجی درخواست

{    "success": 1,    "message": null,    "data": ""}

۲: ایجاد تماس دوطرفه بین شماره 09376131239 و داخلی 521#

باتوجه به اینکه مسیر خروجی caller(نفر اول تماس) توسط پارامتر trunk_name مشخص می‌شود،وجود این مقدار در سناریو ضروری می‌باشد. که در مثال برابر با Cisco می‌باشد.

نمونه فراخوانی

<?php
$curl = curl_init();
curl_setopt_array($curl, array(  CURLOPT_URL => 'http://192.168.51.20//api/v3/call/originate/act',  CURLOPT_RETURNTRANSFER => true,  CURLOPT_ENCODING => '',  CURLOPT_MAXREDIRS => 10,  CURLOPT_TIMEOUT => 0,  CURLOPT_FOLLOWLOCATION => true,  CURLOPT_HTTP_VERSION => CURL_HTTP_VERSION_1_1,  CURLOPT_CUSTOMREQUEST => 'PUT',  CURLOPT_POSTFIELDS =>'{    "caller":"09376131239",    "callee":"521",    "context":"main_routing",    "caller_id":"557",    "trunk_name":"Cisco",    "timeout":"30"}',  CURLOPT_HTTPHEADER => array(    'X-APIKEY: 9UV0BWKRL83PYIH9Gv1fI85d41lO4S932EeX3wHC47sHjMJOMG',    'Authorization: Basic c2FkcjpTYWRyQDEyMw==',    'Content-Type: application/json'  ),));
$response = curl_exec($curl);
curl_close($curl);echo $response;

خروجی درخواست

{    "success": 1,    "message": null,    "data": ""}

۳: ایجاد تماس بین داخلی 521 و شماره 09376131239#

دقت فرمایید باتوجه به اینکه مسیر خروجی calle(نفر دوم تماس) توسط پارامتر context مشخص می‌شود پس در صورتی که نفر دوم تماس بر روی شبکه مخابراتی بود نیاز می‌باشد context یا بهتر است بگوییم کامپوننت Outgoing Route مربوط به این context به شبکه مخابراتی دسترسی داشته باشد،برای انجام این کار کامپوننت Outgoing Route را به کامپوننت ترانک متصل می‌کنیم.

در این مثال مقدار context برابر با main_routing قرار داده شده است و در کامپوننت Outgoing_Route نیز مقدار context برابر با main_routing تنظیم شده‌است.بنابراین تماس نفر دوم از این Outgoing Route خارج شده که به ترانک نیز دسترسی دارد.

نمونه فراخوانی

<?php
$curl = curl_init();
curl_setopt_array($curl, array(  CURLOPT_URL => 'http://192.168.51.20//api/v3/call/originate/act',  CURLOPT_RETURNTRANSFER => true,  CURLOPT_ENCODING => '',  CURLOPT_MAXREDIRS => 10,  CURLOPT_TIMEOUT => 0,  CURLOPT_FOLLOWLOCATION => true,  CURLOPT_HTTP_VERSION => CURL_HTTP_VERSION_1_1,  CURLOPT_CUSTOMREQUEST => 'PUT',  CURLOPT_POSTFIELDS =>'{    "caller":"521",    "callee":"09376131239",    "context":"main_routing",    "caller_id":"557",    "timeout":"30"}',  CURLOPT_HTTPHEADER => array(    'X-APIKEY: 9UV0BWKRL83PYIH9Gv1fI85d41lO4S932EeX3wHC47sHjMJOMG',    'Authorization: Basic c2FkcjpTYWRyQDEyMw==',    'Content-Type: application/json'  ),));
$response = curl_exec($curl);
curl_close($curl);echo $response;

خروجی درخواست

{    "success": 1,    "message": null,    "data": ""}

۴: ایجاد تماس بین شماره 31041570 و شماره 09376131239#

نمونه فراخوانی

<?php
$curl = curl_init();
curl_setopt_array($curl, array(  CURLOPT_URL => 'http://192.168.51.20//api/v3/call/originate/act',  CURLOPT_RETURNTRANSFER => true,  CURLOPT_ENCODING => '',  CURLOPT_MAXREDIRS => 10,  CURLOPT_TIMEOUT => 0,  CURLOPT_FOLLOWLOCATION => true,  CURLOPT_HTTP_VERSION => CURL_HTTP_VERSION_1_1,  CURLOPT_CUSTOMREQUEST => 'PUT',  CURLOPT_POSTFIELDS =>'{    "caller":"31041570",    "callee":"09376131239",    "context":"main_routing",    "caller_id":"557",    "trunk_name":"Cisco",    "timeout":"30"}',  CURLOPT_HTTPHEADER => array(    'X-APIKEY: 9UV0BWKRL83PYIH9Gv1fI85d41lO4S932EeX3wHC47sHjMJOMG',    'Authorization: Basic c2FkcjpTYWRyQDEyMw==',    'Content-Type: application/json'  ),));
$response = curl_exec($curl);
curl_close($curl);echo $response;

خروجی درخواست

{    "success": 1,    "message": null,    "data": ""}

۵: اعمال محدودیت زمان مکالمه بر روی تماس دوطرفه#

برای اعمال محدودیت زمانی در مکالمه نیاز می‌باشد از API دیگری به نام Trunk API کمک گرفت که در واقع یک کامپوننت در Dialplan می‌باشد که وظیفه ارسال اطلاعات تماس به سمت وب‌سرویس و در پاسخ دریافت شماره نفر دوم تماس و مقدار محدودیت زمانی call_limit از وب‌سرویس را برعهده دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد Trunk API به اینجا مراجعه کنید.

بطور کلی پیاده‌سازی سناریو به چهار بخش تقسیم می‌شود

۱- ارسال درخواست تماس دوطرفه توسط وب‌سرویس، پس از دریافت درخواست تماس دوطرفه از وب‌سرویس، مرکز تماس شروع به تماس گرفتن با شماره اول می‌کند.

۲- پس از اینکه شماره اول به تماس پاسخ داد کامپوننت Trunk API درخواستی با شماره نفر اول تماس به همراه اطلاعت دیگر تماس را به سمت وب‌سرویس شما ارسال می‌کند، در اینجا وب‌ سرویس در جواب شماره نفر دوم تماس به همراه محدودیت زمانی را به سمت مرکز تماس برمی‌گرداند و مرکزتماس با نفر دوم نیز تماس می‌گیرد.

۳- پس از پاسخ دادن نفر دوم، تماس برقرار می‌شود و محدودیت زمانی بر روی تماس اعمال می‌شود و به محض رسیدن به محدودیت زمانی کانال تماس از سمت مرکز تماس قطع می‌شود.در اینجا قابلیتی وجود دارد که چند دقیقه قبل از پایان مکالمه مرکز تماس به نفر اول تماس (مشاور یا ...) هشدار بدهد که زمان در حال به پایان رسیدن است.

۴- پس از پایان رسیدن تماس، اطلاعات کامل تماس با استفاده از رویداد CDR مرکزتماس به سمت وب‌سرویس ارسال می‌شود و با استفاده از unique id ارسالی در مرحله دوم می‌توانید گزارشات تماس‌ها را از یک‌دیگر تفکیک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد CDR به اینجا مراجعه کنید.

در پایین سناریوی پیاده سازی شده در دایل‌پلن که به جای کامپوننت Trunk از کامپوننت Trunk API استفاده شده نشان داده شده‌است. دقت فرمایید که در تنظیمات مربوط به Trunk API آدرس وب‌سرویس خود را قرار دهید.

۶: ضبط مکالمات تماس دوطرفه#

برای فعال‌سازی ضبط مکالمات،کافیست از کامپوننت Mix Monitor در دایل‌پلن استفاده کنید. پس از پایان مکالمه نام فایل‌صوتی به عنوان پارامتر رویداد CDR به سمت وب‌سرویس ارسال می‌شود.برای دانلود فایل از API reports/quick/cdr استفاده می‌شود.برای کسب اطلاع بیشتر به اینجا مراجعه فرمایید.

۷: انجام نظرسنجی پس از پایان مکالمه#

با اتصال کامپوننت poll به خروجی S کامپوننت Trunk API می‌توان پس از پایان مکالمه نظرسنجی انجام داد، امتیاز نظرسنجی به عنوان پارامتر در رویداد CDR به سمت وب‌سرویس ارسال می‌شود.

۸: اعلام هشدار قبل از به پایان رسیدن تماس#

در تماس دوطرفه این قابلیت وجود دارد که چند دقیقه قبل از این که تماس قطع شود برای نفر دوم تماس (مشاور یا ...) بوقی مبنی بر اینکه به انتهای تماس رسیده‌اید پخش شود و اطلاع‌رسانی صورت گیرد.

برای فعال‌سازی این قابلیت کافیست در بخش API فایل simotel.ini به مسیر /etc/simotel تنظیمات زیر اعمال شود.


[api]# default=Noneclient_api_caller_timeout = 1call_limit_warning_beeper_enabled = True    call_limit_warning_beeper_announce = beep    call_limit_warning_beeper_time_to_end_sec = 20    call_limit_warning_beeper_repeat_time_sec = 10    

۱. call_limit_warning_beeper_enabled: این پارامتر call_limit را در exten، trunk و ... فعال می‌کند. چنانچه از این پارامتر در تماس استفاده شود اگر این گزینه فعال باشد برای تماس گیرنده هشدار پایان تماس پخش می‌شود.

۲. call_limit_warning_beeper_announce: فایل صوتی که برای تماس گیرنده پخش می‌شود که یا باید کاراکترها و کلمات مجاز باشد یا آدرس کامل فایل.

۳. call_limit_warning_beeper_time_to_end_sec: مشخص کننده این می‌باشد که چه مقدار زمانی به ثانیه به پایان call_limit باید این هشدار داده شود. مثلا برای 4 دقیقه باید 240 ثانیه قرار دهید و براساس ثانیه می‌باشد.

۴. call_limit_warning_beeper_repeat_time_sec: مشخص کننده این می‌باشد که اگر به call_limit رسید، هر‌چند ثانیه باید پیام را تکرار کند و براساس ثانیه می‌باشد.

۹:پخش موزیک انتظار برای نفر اول تماس#

پس از پاسخ دادن نفر اول تماس سیستم شروع به تماس گرفتن با نفر دوم می‌کند،در این بازه زمانی برای نفر اول صدای بوق خوردن پخش می‌شود،شاید این موضوع برای کاربر عجیب باشد و حتی قبل از پاسخ دادن نفر دوم تماس را قطع کند.

در تماس‌دوطرفه می‌توان بعد از اینکه نفر اول به تماس پاسخ داد و قبل از تماس گرفتن با نفردوم برای نفر اول موزیک انتظار پخش کرد. قابلیت پیاده سازی موزیک انتظار پویا به ازای کاربر نیز وجود دارد که موضوع اصلی ما در این مطلب نمی‌باشد.برای استفاده از این قابلیت کافیست در سناریوی خود از کامپوننت Announcement استفاده کنید.